راهی برای پیگیری مشکلات سامانه ثبت نام کارت ملی هوشمند وجود دارد؟

بروز رسانی: پاسخ سخنگوی سازمان ثبت احوال


سامانه ثبت نام کارت ملی هوشمند به تازگی تغییرات جدیدی کرده است و شما شاهد یک ظاهر کاملا متفاوت می باشید. اما عجیب است که نه در این نسخه و نه در نسخه قبلی ، هیچ سامانه ای برای پیگیری مشکلات احتمالی در آن در نظر گرفته نشده است.  متاسفانه در این سامانه جدید ثبت نام کارت ملی هوشمند شاهد مشکلاتی برای ثبت نام کنندگان بوده ایم. یکی از این خطاها که تجربه یکی از کاربران این سایت می باشد ، مشکل پرداخت ها در زمان نوبت گیری کارت هوشمند می باشد.

مشاهدات نشان می دهد پس از ورود به سامانه پرداخت و انجام عملیات پرداخت ، موقع برگشت به سایت اصلی ثبت نام سیستم دچار مشکل می شود و گاها با پیامی مبنی بر اینکه خطایی رخ داده است و وجه شما تا 72 ساعت برگشت داده می شود مواجه می شوید. از این به بعد هر چه در سامانه هوشمند اقدام به ثبت نام مجدد می کنید پیامی  به شکل زیر دریافت می کنید.

تصمیم گرفتیم با شماره  ذکر شده در تصویر بالا تماس بگیریم و با برقراری تماس متوجه شدیم مبلغ در همان بار اول به سازمان ثبت احوال وارد شده است.  اپراتور شماره تلفنی از ثبت احوال با شماره 60902719 و 16 به ما داد که هر چه سعی در برقراری ارتباط کردیم بوق اشغال پخش می شد .

متاسفانه سامانه ثبت نام کارت ملی هوشمند نیز که یک سامانه ملی برای یک کار بزرگ می باشد نه در نسخه قبلی و نه در نسخه جدید نمی توان هیچ شماره ای را جهت مشکلات احتمالی در آن یافت . به همین منظور به سایت ثبت احوال مراجعه کردیم و یافتن لیستی از شماره ها با پیگیری های زیاد بالاخره موفق به تماس با شماره 60902354 شدیم  و او نیز ما را به شماره تلفن 60902675 ارجاع داد که تا کنون موفق به تماس با این شماره به دلیل مشغول بودن نشده ایم.

مشکل دیگر مربوط به کسانی است که در سامانه قدیمی ثبت نام کرده اند و حال در سامانه جدید زمانی که اقدام به نوبت گیری می کنند با خطا مواجه می شوند و تا کنون موفق به نوبت گیری جهت تکمیل فرآیند ثبت نام نشده اند.

آن چه مشخص است شلوغ بودن این خط است و این موضوع حاکی از ایجاد چنین مشکلی برای افراد زیادی می باشد . اما آیا ثبت احوال کشور نباید یک سامانه ویژه برای پاسخگویی برای رفع مشکلات ثبت نام کنندگان کارت ملی هوشمند داشته باشد . و آیا نباید در هنگام برپایی سامانه جدید تمهیدات لازم صورت می گرفت.

لطفا در صورت یافتن راه حلی برای حل این مشکل در دیدگاه ها با ما به اشتراک بگذارید.


پاسخ سخنگوی سازمان ثبت احوال:

سیف الله ابوترابی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه در پورتال جدید سامانه ثبت‌نام کارت ملی  هوشمند ابتدا نوبت‌دهی انجام و سپس هزینه‌ای دریافت می شود، گفـت: کسانی که به دلیل تغییر پورتال در هفته‌های گذشته ثبت‌نام کرده‌اند و مبالغی از حسابشان کسر شد اما نوبت‌دهی به منظور ثبت‌نام انجام نشد، به زودی این مبالغ کسر شده به حسابی که از آن پول واریز شده  بازگردانده خواهد شد.

وی ادامه داد: با “سامانه سداد” بانک ملی هماهنگی‌هایی انجام شده است و در حال مشخص کردن جامعه هدف هستیم تا تعداد افرادی که در کل کشور با این مشکل مواجه شدند مشخص شوند. سپس این آمارها در اختیار  سامانه سداد  گذاشته خواهد شد و مبالغ دریافتی نیز به حساب واریزکننده بر خواهد گشت یعنی مردم نگران هزینه‌های کسر شده از حساب‌هایشان نباشند. اگر بعد از زمان مشخص شده هنوز برخی از شهروندان این مبالغ به حسابشان بازنگشت می‌توانند با سازمان ثبت‌احوال و شماره‌های ۶۰۹۰۲۷۱۹ یا۶۰۹۰۲۷۱۶ تماس بگیرند و این مشکلشان را با خدمات شهروندی سازمان ثبت‌احوال مطرح کنند.

سایت جی دی از مسئولین ذی ربط در خواست دارد تا جهت  حل مشکلات از این دست ، تدبیری مناسب را اتخاذ و در سامانه کارت ملی هوشمند اطلاع رسانی کنند.  و یا با مطلع کردن ما ،بتوانیم عزیزانی که دچار مشکل در زمینه ثبت نام کارت ملی شده اند را راهنمایی کنیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید