علت درد در ناحیه گردن و اقدامات پیشگرانه موثر برای آن

درد گردن از جمله اتفاقات رایجی است که ممکن است برای هر شخصی اتفاق بیافتد. اینکه بدانید علت گردن درد شما چیست و چه عاملی باعث این درد شده است می‌تواند به شما کمک کند تا روش صحیح درمان آن را بیابید و نه تنها از درد آن جلوگیری کنید ، بلکه مانع از مشکلات جبران ناپذیر احتمالی بعد از آن شوید.

دلایل بسیاری برای درد گردن وجود دارد، از این تعداد بعضی از آنها به گونه ای هستند که شاید شما هیچ آگاهی درباره آنها نداشته باشید و دقیقاً همین موارد ، نقش اصلی در گردن درد شما دارند و بدتر از همه این است که شما هر روزه با آن ها سر و کار دارید.

اگرچه گردن درد در ابتدا موضوع جدی نیست ، اما می‌تواند عوارض خطرناکی را در آینده به همراه خود داشته باشد. در ادامه به 6 مورد از عوامل گردن درد اشاره می کنیم که با ترک کردن آن ها تا حد زیادی از گردن درد جلوگیری می کنید.

۱. ساعات طولانی در پشت کامپیوتر نشستن

آیا تا به حال شده است بعد از یک روز کاری ۹ ساعته که پشت یک کامپیوتر نشسته اید احساس گردن درد کنید؟ این به خاطر وضعیت نامناسب بدن شما در هنگام نشستن پشت کامپیوتر می باشد. از آنجایی که شما باید ساعت‌ها بنشینید و به یک صفحه نمایش خیره شوید، باید مطمئن شوید که این کار را در حالت صحیح انجام می‌دهید. زمانی که شما ساعت های طولانی را پشت میز می نشینید ، ماهیچه‌های گردن شما منقبض می‌شوند. احتمالا شما نمی‌توانید کار خود را رها کنید اما نکاتی وجود دارند که شما می‌توانید با رعایت آن ها دردهای گردن خود را تسکین کنید. 

  • حالت صحیح را هنگام نشستن پشت میز تمرین کنید.
  • پشت شما باید صاف باشد و آرنج‌های شما نباید روی میز تکیه داده شوند.
  • صفحه نمایش کامپیوتر خود را تا حدی بالا  بیاورید که نیازی نباشد گردن خود را خم کنید.
  • همچنین در بین کار،  هر از گاهی به مدت ۵ دقیقه به خود استراحت بدهید و روی ماهیچه های دست خود حرکات کششی انجام دهید.

۲. استفاده نادرست از دستگاه‌های همراه

دستگاه‌های همراه شامل موبایل، لپ‌تاپ و تبلت وسایلی هستند که در طول روز ساعت های زیادی را با آن سر و کار دارید. استفاده نادرست از این وسایل می‌تواند باعث ایجاد مشکلات و درد هایی در ناحیه گردن شما شود . برای رفع این نوع دردها شما باید وضعیت بدنی خود را هنگام استفاده از این وسایل به صورت استاندارد رعایت کنید. داشتن پوزیشن مناسب در هنگام کار با آن ها ، از جمله خم نکردن گردن برای مشاهده صفحه نمایش باعث می شود ماهیچه های گردن شما منقبض نشوند و چنین دردهایی را احساس نکنید.

۳.  وضعیت  نامناسب بدن در هنگام خوابیدن

خوابیدن یکی از موهبت های الهی است که خداوند  برای استراحت بدن شما قرار داده است و خوابیدن  پس از یک روز کاری خسته کننده، به شما انرژی دوباره ای را می دهد. اما اگر همین عمل خوابیدن را به طرز صحیح انجام ندهید ، نه تنها باعث ریکاوری بدن شما نمی شود بلکه آسیب هایی را نیز به بدن وارد می کند. یکی از این آسیب ها احساس درد در ناحیه گردان است.

  • مهم نیست که به چه حالتی می خوابید فقط باید دقت داشته باشید که گردن شما در یک خط راست به موازات ستون فقرات شما قرار داشته باشد.
  • همچنین به هنگام خوابیدن از بالشت های مرتفع استفاده نکنید زیرا باعث افزایش درد در ناحیه گردن شما می شوند.

۴.کوله پشتی های سنگین

امروزه افراد زیادی را در اطراف خود می بینیم که از کوله پشتی ها استفاده می کند و معمولا در این کوله پشتی ها کتاب ، وسایل کار مورد نیاز و یا یک لپ تاپ قرار دارد. باید به این نکته توجه داشت که سنگین بودن کوله پشتی یا حمل کردن آن با یک شانه باعث ایجاد فشار بر روی ماهیچه های گردن می شود. چیزی که در اینجا اهمیت دارد یکی وزن کوله پشتی  است که حمل می کنید و دیگری نحوه صحیح حمل کردن آن .  پیشنهاد می کنیم جهت جلوگیری از احساس درد در ناحیه گردن این اقدامات پیشگیرانه را انجام دهید:

  • در کوله پشتی خود تنها چیزهایی که را که واقعاً به آن نیاز دارید قرار دهید و آن را بر روی یک شانه خود حمله نکنید.
  • مطمئن شوید که وزن کوله پشتی شما بیشتر از ۱۰ درصد از وزن کلی شما نباشد.

۵. سیگار کشیدن

سیگار شامل مواد سمی است که می‌تواند به سلامت عضلات شما آسیب برساند. سیگار کشیدن باعث کاهش میزان اکسیژن ماهیچه‌ها و در نهایت منجر به افزایش درد عضلانی و کمبود آب می‌شود. از قسمت هایی که ممکن است از سیگار کشیدن آسیب ببیند قسمت گردن و درد در ناحیه پشت شماست. پس بهتر است سیگار کشیدن را ترک کنید و یا به کمپین های ترک سیگار بروید تا سم های سیگار را از بدن شما به مرور خارج کنند.

۶. روش نامناسب برای ورزش کردنحرکت کراس بادی کرانچ برای شکم

اگر ورزش را به طرز صحیح انجام ندهید ، نه تنها بدن خود را آماده  نکرده و به تناسب اندام دلخواه خود نمی‌رسید بلکه باعث ایجاد آسیب‌های نیز می شوید.  معمولا حرکتهایی که به شکم مربوط می‌شوند از جمله حرکت کرانچ ، اگر نکات استاندارد را در مورد آن ها رعایت نکنید ، به گردن خود آسیب وارد خواهید کرد . پس بهتر است قبل از انجام هر حرکتی نحوه صحیح انجام حرکت ها را یاد بگیرید.

 با رعایت نکات بالا ، شما می‌توانید  دردهای ناحیه گردن را تا حد زیادی کاهش دهید و از رسیدن آسیب جدی به گردن خود جلوگیری نمایید.

 

خبرنامه
خبرنامه
دریافت جدیدترین مطالب
در هر زمانی می تواند خرنامه را لغو کنید.
دیدگاه بگذارید