اگر فکر می کنید استرس مضر است این مطلب را بخوانید

این استرس نیست که مضرر می باشد بلکه عقاید ما باعث آن شده است.

همیشه این تفکر وجود دارد که استرس برای انسان و بدن مضر می باشد و ممکن است بار ها در مورد مضررات استرس و آثار آن در اینترنت سرچ کرده باشید . اما آیا واقعا استرس مضر است؟ پیشنهاد می کنیم مقاله زیر را مطالعه کنید.

به طور معمول آن‌هایی که استرس کمتری در طول زندگی  خود دارند، از احتمال موفقیت بیشتری برخوردار هستند. بنابراین مهم است که یاد بگیرید چگونه سطح استرس روزانه خود را کم کنید, این حرف درست است؟ شاید هم نه .  طی تحقیقاتی که jتوسط روانشناسان بروی  30 هزار نفر از بزرگ‌سالان در طول یک دوره 8 ساله در ایالات‌متحده انجام شد از شرکت کنندگان دو سوال مهم پرسیده شد :

1. در سال گذشته چقدر استرس داشته اید؟
2. آیا فکر می‌کنید استرس برای سلامتی شما مضر است؟

محققان دریافتند که افرادی که سطح بالایی از استرس را تجربه کرده‌اند. 43 درصد بیشتر از افراد دیگر احتمال مرگ را داشته اند. آیا این ثابت نمی‌کند استرس برای سلامتی شما بد است؟ نه دقیقا، زیرا استرس تنها برای افرادی مضر بود که فکر می‌کردند استرس مضر است .
آن افرادی که فشار زیادی را تجربه کردند اما باور نداشتند که برای سلامت آن‌ها مضر باشد، کم‌تر از بقیه گروه‌ها در این مطالعه احتمال مردن را داشتند. آن‌ها حتی کم‌تر از افرادی که سطح پایینی از استرس را تجربه کرده‌ بودند احتمال مرگ داشتند ( کسانی که سطح استرس کم تر داشتند اما معتقدند استرس مضر است ).
به بیان ساده،  افرادی که باور دارند استرس مضر نیست بیشتر از کسانی که اعتقاد دارند استرس مضر است عمر می کنند. این مطالعه نشان داد که ممکن است این استرس نباشد که به سلامتی ما آسیب می رساند، بلکه این عقاید ما درمورد استرسی می باشد که به سلامتی ما آسیب وارد می‌کند .

” بزرگترین اشتباهی که می توانید در زندگی ایجاد کنید این است که همیشه ترس و وحشت داشته باشید که یکی را انتخاب کنید ” – البرت هوبارد

پیشنهاد می کنیم:

امکان گاهش استرس وجود دارد

 کلی ام سی گونیگال ،به زیبایی این پدیده را در زمینه کاهش استرس توضیح می‌دهد ، ” افکار ناشی از استرس بسیار  قدرتمند هستند چون آن‌ها نه تنها طرز فکر شما بلکه نحوه عمل شما را نیز تحت‌تاثیر قرار می‌دهند . وقتی استرس را به عنوان یک چیز مضر می‌بینید، شما می خواهید که دائما از ان فاصله بگیرید. احساس استرس، یک سیگنال را در شما برای فرار و یا کاهش استرس ایجاد می کند. و در واقع، افرادی که یک تفکر استرس زا را در خود احساس می کنند، بیشتر احتمال دارد که بگویند ما با دوری کردن از استرس با آن مقابله کرده ایم.”
افرادی که معتقدند استرس مضر است، بیشتر تمایل داند با کشیدن سیگار، پرخوری یا تماشای بیش از حد تلویزیون از آن اجتناب کنند . به همین خاطر، این سلامت فیزیکی است که تاوان این رفتار را می پردازد. خوشبختانه، تحقیقات نشان داده‌اند که عقاید شما در مورد استرس می‌تواند تغییر کند – و تغییر آن‌ها مزیت فوق العاده ای دارد .

مطالعه‌ای از سوی جرمی جیمسون و همکارانش، در مورد استرس صورت گرفت. در این تحقیقات از شرکت کنندگان خواسته شد تا یک سخنرانی 5 دقیقه‌ای درباره ضعف‌های شخصی خود در یک دادگاه در حضور قاضیان ارائه دهند . برای اینکه این وضعیت حتی استرس بیشتری داشته باشد، به قضات گفته شد تا در میان سخنرانی ها نسبت به شرکت‌کننده  باز خورد های منفی را از خود نشان دهند. هدف از آزمایش این بود که آیا یک روش تفکر ذهنی می‌تواند نحوه واکنش مردم نسبت به استرس را تغییر دهد .
به شرکت کنندگان قبل از ارائه سخنرانی،  یکی از دو ویدئو های متفاوت با مضمون زیر را نشان دادند :
اولین ویدیو با این پیغام بود که: ” اغلب مردم فکر می‌کنند استرس منفی است … اما تحقیقات نشان می‌دهد که استرس حتی بدتر از آن چیزی است که شما فکر می کنید.”
دومین ویدیو با این مضمون بود که: ” اغلب مردم فکر می‌کنند استرس منفی است … اما در واقع تحقیقات نشان می‌دهند که استرس یک چیز مثبت و خوب می باشد.”

شرکت کنندگان که ویدئویی دوم را مشاهده کرده بودند در طول مصاحبه استرس کمتری داشتند، با اعتماد به نفس بیشتری صحبت کردند و مصاحبه‌های بهتری نیز انجام دادند.با وجود این که معمولا واکنش بدن به استرس باعث می‌شود رگ‌های خونی یک فرد منقبض شوند، اما رگ‌های خونی شرکت کنندگان که ویدئو دوم را دیده بودند، آرام مانده بود .

” بسیاری از استرس هایی که افراد احساس می کنند ناشی از داشتن کار های زیاد برای انجام نیست. بلکه این استرس ها ناشی از پایان ندادن به کارهایی است که آن را آغاز کرده اند ” – دیوید آلن

قدرت استرس ذهنی :

بنابراین،  یک ویدئوی 3 دقیقه‌ای می‌تواند نحوه واکنش مردم به یک وضعیت استرس زا را تغییر دهد، نه فقط از نظر روانشناسی، بلکه به لحاظ فیزیولوژیکی . وقتی فکر می‌کنیم استرس چیزی است که باید از آن اجتناب کنیم، استرس تبدیل به یک چرخه بی ناهیت از بازخورد های منفی می‌شود . ما استرس را تجربه می‌کنیم، فکر می‌کنیم این چیز بدی است، و بعد استرس ما باعث می‌شود استرس بیشتری به ما وارد شود ( و این روند همین طور تکرار می شود ) .
اما , وقتی فکر می‌کنیم استرس فقط یک بخش طبیعی از زندگی است، یا حتی یک چیز خوب، ما می‌توانیم به جای آن که تحت کنترل باشیم، آن را در آغوش بگیریم . این کار نه تنها به ما این امکان را می‌دهد که در موقعیت‌های استرس زا بهتر عمل کنیم،بلکه به ما این امکان را می‌دهد که تصمیمات درست تری بگیریم.

منبع gostress