نقد و بررسی فیلم درساژ [دانلود فیلم اضافه شد]

0

درساژ نخستین فیلم سینمایی پویا بادکوبه در مقام کارگردان به تهیه کنندگی روح‌الله برادری می‌باشد. این فیلم نماینده سینمای ایران در بخش رقابتی بهترین فیلمِ نسل بالای ۱۴ سال ، در جشنواره بین‌المللی فیلم برلین 2018 حضور دارد. در بخش بین‌الملل نسل بالای ۱۴ سال جایزه بهترین فیلم به «Fortuna» ساخته جرمینال روکس از سوییس و بلژیک رسید و از «درساژ»  تجلیل ویژه به عمل آمد.  در ادامه به خلاصه ای از نقد و بررسی فیلم درساژ که توسط سایت وریتی منتشر شده است می پردازیم.

در ابتدا با اسم فیلم شروع می کنیم ، دِرِساژ رشته‌ای در ورزش سوارکاری است که در آن سوار اسب خود را به اجرای مجموعه‌ حرکات دقیق و هماهنگ با ترتیب و زمان‌بندی مشخصی وامی‌دارد تا میزان هماهنگی خود با اسب و آزمودگی حیوان را نشان دهد.

فیلم درساژ داستانی اخلاقی دارد. این فیلم عواقب گسترش تقسیمات اجتماعی را در جامعه امروزی ایران نشان می دهد. و همچنین قشر متوسط و بالای جامعه را به از دست دادن اخلاقیات متهم می کند. در این فیلم دختر جوانی از خانواده ای اصیل سطح پایین جامعه با گروهی از ثروتمندان دوست می‌شود .  پس از آن در طول داستان مرتکب جرمی می‌شوند. داستان فیلم در مهر شهر کرج اتفاق می افتد جایی که در آن ویلاهای شیک و خصوصی با بلوک های آپارتمانی در کنار هم قرار گرفته‌اند. گلسا دختری زیبا لجباز و یک دنده است که تلاش می کند از معمولی زندگی کردن و معمولی شدن فرار کند و افرادی از سطح متوسط جامعه به او فرصتی را پیشنهاد می دهند .


اگر چه پدر و مادر گلسا تمام تلاش خود را کرده اند که چیزی برای او کم نگذارند اما زندگی شان به سختی می گذرد.  گلسا دختری است که یک هندزفری را بر روی گوش خود می گذارد و به موسیقی گوش می دهد و همچنین مانند همه دختر پسران نوجوان  ، گوشی جزء ضروریات او می باشد.  او در رفت و آمد های خود در خانه از پدر و مادرش اجازه نمی گیرد و والدین او از دوستانش  و مکان هایی که او می رود بی اطلاع هستند.

یک شب به همراه دوستان نابابش  یک فروشگاه مواد غذایی کوچک را غارت می کنند و بعد از اینکه یک فرد افغانی به نام لطف اله را مجروح می کنند ، از پاک کردن اطلاعاتشان در دوربین های امنیتی غافل می شوند. همین موضوع باعث می شود تا یکی از بچه پولدار های داستان به نام امیر از گلسا بخواهد که به آن مغازه برگردد و کار نا تمام را به پایان برساند. اما در ادامه داستان ،گلسا احساس عذاب وجدان می کند و اتفاقات دیگری را رقم می زند .

فیلمنامه حامد رجبی ، اگر چه از دل سینمای اخلاقی ایران پس از انقلاب بیرون می آید اما با دیگر داستان ها در این سبک تفاوت هایی دارد .  کارگردان فیلم  پویا بادکوبه ، از صحنه های متعدد در شب استفاده می کند تا فضای ظالمانه تری را که در شخصیت های داستان وجود دارد برجسته کند.

 

منبع variety
ممکن است شما دوست داشته باشید